Project X is het maken van een eigen project als laatste opdracht binnen mijn semester 2 Media & Design semester 2 opleiding. In dit project ga ik mede door onderzoek, design en ontwikkeling verschillende klim grepen designen in blender en deze toepassen op mijn portfolio website.

Om te beginnen met dit project heb ik een projectplan geschreven waarin ik verschillende onderdelen heb beschreven die ik ga uitvoeren.
Zoals het onderzoek naar de verschillende klimgrepen, het design proces in Blender en de implementatie op mijn portfolio website. Hier staan ze nog even op een rijtje:
Ik merk van mezelf dat ik vaak snel afdwaal naar wat ik wil gaan doen. Zodra ik iets zie dat me interesseert, wil ik het zo snel mogelijk toepassen op mijn project of er dieper in duiken. Dit is soms lastig, maar het levert me wel veel waardevolle inzichten op die ik graag in dit project wil gebruiken.
Daarom ook nu, heb ik al wat inzichten gekregen over hoe ik het wil gaan starten. Dit is de fase na mijn project plan dus ik dwaal helaas ook weer een beetje af van de originele planning die ik had gemaakt.
Ik ben er achter gekomen dat ik TresJS moet gaan gebruiken om de 3d objecten toe te voegen aan mijn portfolio via het framework Nuxt wat ik nu aan het gebruiken ben.
Het design proces is een belangrijk onderdeel van dit project. Ik ga verschillende klimgrepen ontwerpen in Blender en deze vervolgens implementeren op mijn portfolio website.
Ik heb gebruik gemaakt van een youtube video van Coleman Becker. Hij had een video gemaakt over hoe je het beste klimgrepen kan maken in blender. Hier heb ik uiteindelijk mijn eigen draai aan gegeven op basis van verschillende grepen die ik heb gezien in de klimhal.









Ik kwam er achter dat ik het nog heel lastig vond om blender te gebruiken dus heb ik besloten om de meest bekende blender tutorial te bekijken en uit te voeren, de Donut tutorial.
Je ziet dat de render in deze donut niet helemaal goed is. Ik ben ook niet verder gegaan met de tutorial, omdat ik vond dat ik genoeg informatie had gekregen om verder te kunnen met de klimgrepen.
Ik ben daarna verder gegaan met het maken van de klimgrepen. Ik heb het opgedeeld in 3 verschillende grepen. twee handgrepen en 1 voetgreep.

Om de klimgrepen toe te voegen aan mijn portfolio website, heb ik gebruik gemaakt van TresJS. Dit is een library die het mogelijk maakt om 3D objecten toe te voegen aan je website met behulp van Three.js.
Ik kreeg het eerst niet voor elkaar om mijn modellen in te laden in mijn file dus heb ik op het internet gekeken en heb ik via codesandbox een gltf loader toegevoegd aan mijn project. Deze bleek heel goed te werken.
Toen kwam ik bij het inladen van mijn blender creaties in mijn website erachter dat ze te groot qua file size waren voor Cloudflare. Ik host mijn website hierop. Ik heb via het internet een compresser gebruikt die de filesize wat naar beneden bracht. Hieronder staat de code om het 3d model in te laden.
Code voor 3D model inladenOm af te ronden heb ik voor dit project verschillende onderzoeksmethode's gebruikt van het DOT-framework. Ik ben naar de klimhal toe gegaan om ondezoek te doen naar verschillende klimgrepen, dit valt onder Field research.
Daarnaast heb ik ook gebruik gemaakt van verschillende docs op TresJS en ThreeJS om deze libraries voor 3d op het web beter te begrijpen. Dit valt allemaal onder Library.
Als laatste heb ik ook nog gebruik gemaakt van de donut tutorial. Dit valt onder Workshop omdat ik de tutorial ben gaan uitvoeren om meer kennis te krijgen over Blender.
Ik ben ter reflectie wel van mening dat ik iets meer had kunnen maken en doen voor project X maar de learning curve van Blender gewoon heel stijl is. Daarom heb ik besloten om het hierbij te laten en alleen dit kleine 3d modelletje toe te voegen aan mijn portfolio. Ik ben er wel heel trots op want het heeft wel mijn design skills laten zien voor Blender en 3d objecten projecteren op een website.